|
آوای نشاط: مطابق ماده یک قانون ساماندهی مد و لباس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ارجنهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و نامأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی، مکلّف شده است اقداماتی فرهنگی و اجرایی انجام دهد.
طبق ماده دو همین قانون، سازمان صداوسیما نیز در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلّف است نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران را ترویج کند و از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی بپرهیزد.
در میانه گفت و گوی سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس ساماندهی کارگروه مد و لباس کشور، میتوان به برخی از شبهات این موضوع برخورد که مهمترین نکتههای این گفتگو را در آوای نشاط میخوانید:
پوششهای ناروا از طریق تولیدات نمایشی ترویج نشود
ما در ساماندهی کارگروه مد و لباس کشور که سازمان صداوسیما عضو آن است، همکاری و تعامل مناسبی داریم. اولین کار این است که هم در مورد تولیدات در کل تولیدات نمایشی تلویزیون، وی او دیها و سینما باید حداقلهایی در نظم ارزشی و عرفی رعایت شود که این امر به بحث پوشش و آرایش مربوط میشود و ما در حوزه پوشش آئین نامهای را اماده کرده ایم که اینآئیننامه مورد توافق هر سه جریان وی او دیها، تولیدات نمایشی تلویزیون رسمی و سینما قرار گرفته است، اما اعمالش بر عهده ناظران خود این سه جریان است؛ بنابراین به لحاظ نظارت ما باید حتماً به این سمت برویم که پوششهای ناروا از طریق تولیدات نمایشی ترویج نشود و بالعکس در آثار فاخر و تولیدات و همچنین شکل و شمایل و مد و تیپ و شاکله متقارن با فرهنگ ما باشد حتی در بازیگرانی که نقش منفی را ایفا میکنند. نباید بگذاریم که این شمایل حتی بازیگران با نقشهای منفی در جامعه تداعی شود.
افزایش سواد پوشاک و مد جامعه
برنامههای ترکیبی و جذاب از جمله برنامههای زنده مد و لباس، مستند مسابقاتی که کارش ترویج و توسعه نظام مد و طراحی در کشور است و اینکه کارآفرینان ما، طراحان، مؤسسات و کارخانهدارهای ما در این مسابقات هم دیده شوند تا هم سواد پوشاک و هم سواد مد جامعه در راستای تحقق ارزشهای فاخر تاریخی و سنتی و دینی مان افزایش یابد. بنابراین ما این سه عرصه مهم و کلیدی را در نسبت با صداوسیما داریم که امیدواریم واقعاً جدی تر این مرکز برنامه ریزی سازمان صداوسیما و عزیزان مان در معاونت سیما موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم شاهد اتفاقات مثبت در این مسیر باشیم.
آئین نامه ابلاغی به صداوسیما در حوزه پوشش
این آئین نامه هنوز ابلاغ نشده است اما آئین نامه به نوعی ضوابط پوشش بازیگری در محصولات و تولیدات نمایشی کشور است. این آئین نامه در کارگروه ساماندهی مد و لباس تصویب شده است و طی روزهای آینده به صداوسیما ابلاغ خواهد شد که این ابلاغ به ساترا، معاونت سیما، سیما فیلم و به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وضعیت پوشش در برنامههای صداوسیما
ما در نفس پوشش چندان مشکلی نداشته ایم؛ مسأله در میزانسن و نحوه حرکت و شرایط کلی است که در آثار در نسبت با زیست عفیفانه وجود دارد که این مستقیماً کار کارگروه ساماندهی مد و لباس نیست، اما ما در ستاد حجاب و عفاف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در شورای فرهنگ عمومی باید تلاش کنیم کلیت این موضوع را در موردش یک تحول و یک بازنگری و یک مسئولیت پذیری بیشتری انجام دهیم.
از برنامههای تلویزیون اصلا راضی نیستیم!
هماکنون در برنامههای ترکیبی خانوادگی تلویزیون شاهد پخش برنامههایی هستیم اما اصلاً از آنها راضی نیستیم؛ چراکه ما نیازمند مستندمسابقهها و مستندنمایشیهایی هستیم که با رقابت جذابیت ایجاد کند. برای مثال چطور آشپزی توانسته آنقدر جذابیت در تلویزیون ایجاد کند و هیچکس اشکالی بر آن نگیرد؟ اتفاقی هم نیفتد؟ حتی غذهای ایرانی و فرنگی هم آموزش داده شد و در کنارش شاهد تقویت فرهنگ و سنتهای بومی بودیم. ما به این شکل نیازمند اینچنین برنامهها در حوزه مد و لباس هستیم که متأسفانه همکاران سازمان صداوسیما علی رغم میلی باطنیشان نتوانستند به این موضوع بپردازند و حتی حامی خوبی برای این کار جذب کنند.
ایجاد شبکه ویژه مد و لباس
در کارگروه ساماندهی مد و لباس در تلاشیم تا تلویزیون اینترنتی حریر را با مجوز ساترا در وی او دیها بالا بیاوریم، اما حتماً تلویزیون در این حوزه در اولویت است؛ چون معتقدیم می تواند موفق تر باشد.